نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي

ایرانگردی

«دروازه جهنم » در ترکمنستان+تصویر

«دروازه جهنم» یا «دروازه دوزخ»  یک میدان گازی در کنار قریه دروازه در قره‌قوم، ولایت آخال ترکمنستان می باشد؛ دروازه جهنم در واقع گودالی بسیار عمیق و بزرگ است که به طور دائمی در آتش می سوزد.

در دنیای اطراف ما طبیعت هایی وجود دارند که به دلیل خارق العاده بودن و زیبا بودن، آن ها را بهشت و یا تکه ای از بهشت توصیف می کنیم، اما تا به حال شنیده بودید که جاذبه  یک شهر را به  جهنم توصیف کنند؟ این جاذبه در کشور ترکمنستان قرار دارد و به اندازه ای ترسناک و هراس انگیز است که به دروازه جهنم ترکمنستان معروف است.

این گودال عظیم به قطر حدود 70 متر و گودی تا 20 متر در آتش ناشی از تراوش گاز طبیعی بیش از 40 سال در حال سوختن است و بوی گاز و ترکیبات دارای گوگرد آن تا مسافت زیادی در اطراف گودال به مشام می‌رسد. محدوده حرارت غیرقابل تحمل آن تا حدود 60 متری لبه گودال می‌رسد. 

در سال 1971، محققان شوروی سابق تصیم گرفتند تا در صحرای کرکوم به دنبال منبع بزرگی از نفت و گاز بگردند. آن ها در واقع به دنبال کشف نفت بودند که اتفاقی به میدان گاز رسیدند و تصمیم گرفتند تا از این گودال عظیم و غنی، گاز استخراج کنند.

تجهیزاتی که آن ها برای این کار استفاده می کردند در یک حادثه داخل گودال بزرگی افتاد، این گودال اگر چه به محققان و افرادی که در آنجا کار می کردند آسیبی وارد نکرد اما گاز متانی که از آن نشت می کرد ، هم برای سلامت محیط زیست و هم مردم آن جا ضرر داشت.

محققان تصمیم گرفتند تا مواد منفجره را به داخل این گودال بیندازند تا تمام گازها آتش بگیرد و ظرف مدت چندین روز بسوزد. آن ها این کار را انجام دادند اما این طور نشد و حالا 40 سال است که دروازه جهنم ترکمنستان در آتش می سوزد.

هر ساله توریست های زیادی از سراسر دنیا برای دیدن این جاذبه به کشور ترکمنستان سفر می کنند.

ف ا/ ب م

این مطلب را به اشتراک بگذارید